Voorbeelden 3P`s

Voorbeelden people, planet en profit toegepast op duurzaam toerisme:

- People: de lokale bevolking is onderdeel van een bestemming. Het is belangrijk dat zij betrokken worden bij projecten, in hun waarde gelaten worden en weinig negatieve gevolgen van toeristen ervaren. Hun cultuur, bijvoorbeeld eetgewoontes, tradities, speciale dansen moet in stand gehouden worden.

- Planet: voor de planet is het van belang dat de natuur en de cultuur behouden worden    denk aan klimaatveranderingen.  Bijvoorbeeld alle bomen die zomaar gekapt worden, dit gaat ten koste van de oorspronkelijke natuur en cultuur. Om te weten of een organisatie zich houdt aan bepaalde afspraken met betrekking tot het milieu, zijn er keurmerken ontwikkeld, zoals de Greenkey. Een ander voorbeeld is ‘greenseats’, hierbij betaal je een vergoeding voor de reis die je maakt, om zo de CO2 uitstoot te compenseren.

- Profit: hier kan gedacht worden aan het goede doel steunen en op vakantie zelf de lokale bevolking steunen. Zo ben je er zeker van dat het geld wat je besteed op vakantie ook echt terecht komt bij de mensen die er wonen.

Voorbeelden people, planet en profit toegepast op duurzaam ondernemen:

- People: het fietsenplan, dit is goed voor de conditie van de mensen, door te fietsen zijn ze bewust bezig en het brengt geen schade aan het milieu. Een ander voorbeeld is de OV jaarkaart, door gebruik te maken van het openbaar vervoer, beperk je de CO2 uitstoot.

- Planet: het gebruik van spaarlampen, bespaart energie en dit is weer goed voor de aarde. Verder gebruik maken van groene energie, hierbij wordt energie op een manier opgewekt op een manier die beter is voor het milieu. Andere manieren voor een onderneming om bewust bezig te zijn met het behoud van de aarde zijn; minder papier printen en afval scheiden.

- Profit: als onderneming kan je ook goede doelen steunen, een deel van de winst schenken aan het goede doel is een optie. Verder gebruik maken van het fietsenplan en kennis over duurzaam ondernemen overdragen op het personeel, om zo ook hen bewust te maken van de gevolgen op het milieu.