Interculturele communicatie

Tourmanagers en interculturele communicatie

Wanneer je in Spanje op vakantie gaat, moet je rekening  houden met andere gebruiken en cultuur. Over het algemeen zijn Spanjaarden makkelijke en vriendelijke mensen, maar houden er natuurlijk wel andere gebruiken op na. Zo zijn Spanjaarden gewend zich uit te drukken met hun lichaamstaal. Als je bijvoorbeeld vrienden tegenkomt op straat, is het gebruikelijk om elkaar met twee zoenen te begroeten. Ook wanneer je in gesprek bent, is een hand op je arm of schouder niet ongewoon. Waar je als reiziger ook rekening mee  moet houden is zeker de taal. Al onze tourmanagers spreken spaans, aangezien Spanjaarden geen Engels  kunnen of willen spreken.

Op onze reizen is een tourmanager aanwezig, ook wel reisleider genoemd. Hij of zij is je aanspreekpunt tijdens de reis. De tourmanager zorgt ervoor dat het hotel is geboekt en dat tijdens de reis alle aanvullende diensten zijn geregeld en het dagprogramma juist verloopt. Onze tourmanagers staan bijna altijd klaar op het vliegveld, en zijn in sommige gevallen al aanwezig
tijdens de vlucht.

Onze tourmanagers weten hoe zij met de Spaanse bevolking om moeten gaan. De afspraken die gemaakt zijn op plaats van bestemming worden altijd twee keer gecheckt, voordat wij met een groep op pad gaan. De Spanjaarden nemen  het niet zo nauw met de tijden en hierop moet je voorbereid zijn. De activiteiten worden daarom ruim gepland, zodat er altijd voldoende tijd is wanneer er iets uitloopt, of wanneer de gids niet op tijd aanwezig is.

Wanneer een problemen zich voordoet, of wanneer je vragen hebt over bijvoorbeeld openingstijden van bezienswaardigheden in de stad, dan staat onze tourmanager voor je klaar. In geval van nood is de tourmanager altijd bereikbaar op een noodnummer, wat duidelijk vermeld staat bij je reisgegevens.